Gabriel Janer Manila. La invenció de la primavera.
Biblioteca Janer Manila,1. Amb la col·laboració del Consell de Mallorca.
Editorial La Galera. Barcelona, 1999. A partir 10 anys.
És la segona iniciativa en poc
temps que una editorial s'atreveix a fer una obra completa d'un autor, només de
la seva creació publicada anteriorment en col·leccions per a infants i joves. La
primera ja fa temps que camina (també a La Galera) i presenta una recopilació
de l’obra de Josep Vallverdú. La segona s’acaba de posar en marxa i es disposa
a recopilar la que en trenta anys ha escrit Gabriel Janer Manila. En els dos
casos, una institució col·labora en l’edició. En el cas de la Biblioteca
Vallverdú, l’Institut d’Estudis Ilerdencs, i ara, en el cas de la Biblioteca
Janer Manila, el Consell de Mallorca.
¿Vol dir això que sense
aquests suports suplementaris els projectes no serien tan viables només des de
l’editorial? ¿O que el projecte els ha vingut com un anell al dit a les
institucions col·laboradores i s’hi han apuntat de seguida que n’han tingut
coneixement? De moment hi ha una sensible diferència entre el disseny de la
Biblioteca Vallverdú i la Biblioteca Janer Manila. Mentre la primera és feta
de considerables volums en cartoné, la
segona preveu una sèrie de llibres més aviat de butxaca. Estètica al marge, el
que realment és interessant és la iniciativa en sí.
En aquest primer volum (‘La
invenció de la primavera’), s’hi troben
tres de les primeres novel·les de Gabriel Janer Manila. I és així perquè l’edició
vol respectar, sempre que sigui possible, un ordre cronòlogic de publicació,
segons el seu coordinador, Josep Maria Aloy, que diu també que les més de dues
mil pàgines catalogades de Janer Manila per a l’ocasió, fins al moment,
ocuparan uns set volums. També és Aloy qui justifica el títol genèric d’aquesta
primera tramesa: «Els personatges que protagonitzen els tres relats d’aquest
primer volum viuen circumstàncies històriques i socials que els empenyen a
inventar-se la primavera. Aquells eren uns anys propicis a la creació
d’esperançades utopies.»
Es tracta de tres novel·les
que daten d’entre el 1976 i el 1983: ‘El rei Gaspar’ (premi Folch i Torres,
1975); ‘Com si els dits m’haguessin tornat cuques de llum’; i ‘La
serpentina’. Cada volum, com ja passa amb l’Obra Completa de Josep Vallverdú,
està introduïda per un prologuista (en aquest cas de l’escriptor Miquel Rayó), que
situa l’autor i l’obra en el context de les novel·les que integren el volum. Un
volum que, en la introducció, sense voler ser biogràfic, recorda l’origen de
Janer Manila en un entorn familiar d’una botiga de vetes i fils, a Algaida, en
el temps de la postguerra: «Ell esperava en la rebotiga —diu Miquel Rayó—, els
venedors que venien de lluny, amb un carregament de vetes i de fils, i de perfums,
i de botons, i peces de roba de llista. Sí. Però també arribaven, aquells venedors,
amb una gran càrrega d'històries i d'anècdotes que encisaven el cervell en
formació de G.J.M.: "Vull dir que va ser dins d'aquell món que vaig
aprendre a contar històries".»
Ja ho veieu, la mina literària
d’un autor té els orígens més impensables. Si durant anys us havien intrigat
els voluminosos carregaments de maletes dels venedors de vetes i fills
ambulants i no enteníeu què portaven dins, atès el gènere que tocaven, ara en
teniu la resposta: les històries, ni que no ho sembli, ocupen, quan volen, molt
d’espai. No és estrany, doncs, que, abolida aquella nisssaga d’inesgotables
venedors, floreixin ara obres completes de la llavor que van deixar.
Suplement
Cultura diari AVUI, 21 octubre 1999
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.