Aquest blog recull l'hemeroteca de les crítiques de literatura infantil i juvenil publicades
en diversos mitjans per Andreu Sotorra des del 1989 fins a l'actualitat.
Per fer una cerca avançada per autor, editorial, títol, edat recomanada o temàtica,
utilitzeu l'aplicació personalitzada de la columna «Explora aquest blog»

El blog «La Saloquia» consta de dos apartats:

1) El que inclou les crítiques del 1989 al 2005, amb el contingut incorporat directament en el blog.
2) El que inclou les crítiques des del 2006 fins a l'actualitat amb el contingut dins el web de l'autor.
_____________________

22 de desembre del 2014

Tres estils d'il·lustració

Mercer Mayer (text i il·lustracions). Un malson al meu armari. Traducció de Clara Sanjurjo. Col·lecció Llibres per a somniar. Kalandraka Edicions. Barcelona, 2002. A partir 7 anys.

Peter Sís. Madlenka. Traducció d'Albert Balasch. Editorial Lumen. Barcelona, 2002. A partir 7 anys.

Rocío del Mar Antón i Dolores Núñez. Traducció d'Alfred Quintana. Il·lustracions de Xavier Vilagut. Edicions Beascoa. Barcelona, 2002. A partir 7 anys.


      El llibre en cartoné, l'àlbum il·lustrat, l'àlbum experimental, sembla que han tornat progressivament al panorama editorial. Aquests tres llibres semblen més una aposta per l'experiment que no pas una proposta oberta a la il·lustració en el sentit clàssic com l'entenem.
      'Un malson en el meu armari' (There's a nightmare in my closet') és un conte que, brevíssim, s'amplia gràcies a les làmines gairebé uniformes, il·lustrades amb la mateixa tècnica, amb tres colors simples: vermell, verd i negre. Com que la col·lecció de Kalandraka se subtitula clarament "per a somniar" la història comença així: "En el meu armari hi havia un malson", diu el petit protagonista.
      L'autor el posa en peu de guerra, al llit, armat amb una escopeta i un canó de joguina, hi ha un casc per terra, dos soldadets de plom, una trompeta i un cavall de cartró, i en làmines posteriors, un avió.   L'ambient ingènuament bèl·lic domina l'àlbum. Per crear l'atmosfera de por, el cortinatge de la finestra fa de fantasma, empesa pel vent. El petit personatge tanca la porta de l'armari, té por. Fins que un dia decideix acabar amb el malson d'una vegada. I els malsons, ja se sap, no apareixen fins que tot és ben fosc. L'autor el reflecteix en forma de monstre a qui disparar. Però els trets, com passa amb els ninots de mentida de les pel·lícules, no fan el seu paper. I en aquests casos, el millor és optar per l'afecte, compartir nit i llit amb el malson i pensar que, malgrat que de l'armari pugui sortir un altre malson, el lloc que ocupa el protegit al llit no permet més espai per a tres.

      L'àlbum 'Madlenka', de Peter Sís, és tota una altra cosa. Sota l'excusa que al petit personatge se li mou una dent, la protagonista inicia un recorregut pel barri i algunes de les botigues, en una mena de volta al món gràcies als seus propietaris. El treball remarcable, però, és la presentació de les làmines, algunes de les quals tenen finestres per connectar amb la il·lustració de la pàgina següent. Un treball que té dues parts ben diferenciades: el dibuix gairebé arquitectònic i el dibuix de traç minúscul i fantàsmagòric, estil Joan Ponç. És un d'aquells àlbums que admeten diverses lectures i, sobretot, diverses mirades. Un petit luxe.
      I 'El regal del pescador' es distingeix dels àlbums publicats en les últimes setmanes perquè les seves làmines tenen una característica singular: plastilina i fotografia. Amb aquesta barreja, la història té un caràcter de sèrie animada, gairebé de fotograma, que convida a llegir la història: el desig del petit protagonista converteix el mar en un somni màgic. Una mostra de les possibilitats de la tècnica aplicada a la creativitat.

[Suplement Cultura diari AVUI, 27 juny 2002]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.