Josep Sampere. El mar de la
Tranquil·litat. Il·lustracions de María Alcobre. Col·lecció El Vaixell de
Vapor. Editorial Cruïlla. Barcelona, 2004. A partir 12 anys.
Els que
han llegit algun dels dos llibres de la sèrie Molly Moon, poden trobar ara, com
a autor debutant, qui n'ha estat el traductor al català, Josep Sampere
(Igualada, 1963), que publica 'El mar de la Tranquil·litat', l'últim premi
Vaixell de Vapor. La seva primera novel·la porta a pensar en Luigi Pirandello i
l'obra 'Sis personatges en busca d'autor'. Si hi ha obres de teatre a les quals
l'espectador s'ha d'enfrontar sabent que hi trobarà allò i només allò que li
dóna l'autor, també hi ha novel·les a les quals el lector s'ha d'enfrontar
sabent que hi trobarà allò i només allò que li dóna l'autor. És a dir, que el
receptor té molt poc marge de maniobra per imaginar què hi ha més enllà. És el
risc del teatre dins el teatre i de la literatura dins la literatura.
Sovint, a l'altra banda del mirall, hi ha un miratge d'allò
que voldríem trobar-hi. El mirall literari d''El mar de la Tranquil·litat' és
la boira. Molta boira. Massa boira. Dos joves caminen dins d'una boira espessa,
que és "blanca com el tros en blanc que hi ha al capdamunt d'aquesta
pàgina", diu l'autor —ai, quin sidral adjectival si Josep Pla aixequés el
cap!—. La incògnita dels dos personatges, i la del lector també, és saber per què
hi són, qui són, i qui els ha convertit en qui són. Són, doncs, com els sis
pirandellians, dos personatges en busca del seu autor. És clar que, sense
misteri, no anirien enlloc. El misteri del relat vol tenir intriga detectivesca
i amor per la literatura. Però la intriga és feble; les pesquises
detectivesques, poc estimulants; i la defensa de l'escriptura, una utopia sense
resoldre: ¿L'escriptor neix o es fa?
'El mar de la
Tranquil·litat' —topònim llunàtic— es deixa engolir per un bany tebi de
cultisme, i els arbres li tapen el bosc, o la boira li tapa la claror. Fa
referència, per exemple, citant títol i autor, a 'L'oceà dels rius dels contes', del poeta Somadeva (1035-1085), un
conservador del folklore antic de l'Índia, el recull del qual és similar al
dels contes de fades medievals d'Occident. La metàfora de la lectura que en fa
la mare de l'autor de ficció i el part natural al qual se sotmet amb el
naixement del seu fill és un recurs de difícil assimilació.
'El mar de la
Tranquil·litat' té serioses dificultats per connectar amb els lectors als
quals, inicialment, l'adreça l'editorial. Qualsevol lectura —Déu me'n guard de
dir que ha de ser fàcil, perquè no ho ha de ser, però sí neta, clara, i tan
transparent com sigui possible—, només avança si hi ha una guspira que fa
saltar el lector de línia en línia, sense que tingui la sensació que no hi veu
tres dalt d'un burro.
Em sembla que el mateix autor, l'autor
material del relat, vull dir —perquè a dins n'hi ha, repeteixo, un de ficció—,
s'adona de la feixuguesa o, com a mínim, del tempo lent que fa servir i el
cercle concèntric en què es mou. Perquè és ell mateix qui, entre les pàgs.
69-78, fa dir als dos personatges perduts, primer en la boira i després en la
sorra, coses com aquestes: "Hem fet avançar la trama o no?" (...)
"Estàvem cansats, no teníem ni gana ni set ja que el nostre autor no ens
havia donat prou vida." (...) "No tenir necessitats humanes potser és
molt còmode (...) però també t'avorreixes mortalment." "Torno a tenir
la sensació que no avancem, que no ens movem de lloc. Estic molt cansat i
avorrit."
I és que 'El mar de la Tranquil·litat' té planteig, nus i desenllaç a
les últimes sis pàgines. No n'explico l'anècdota perquè podria semblar la
sinopsi d'una tenebrosa novel·la de gènere realista (ecs, realista!). I no ho
és. És una tenebrosa novel·la mig de gènere fantàstic, entre l'absurd i el
surrealisme, que corre el perill de ser abandonada pel lector quan, a la pàg.
109, llegeix: "M'agafa son. M'agradaria aclucar els ulls i fer una llarga
migdiada. (...) Que agradable que seria seguir flotant fins que ens adormíssim,
i seguir flotant ben adormits, tot somiant que flotem." Doncs, això, tu:
bona nit i tapa't.
[Suplement Cultura diari AVUI, 3 febrer 2005]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.