Aquest blog recull l'hemeroteca de les crítiques de literatura infantil i juvenil publicades
en diversos mitjans per Andreu Sotorra des del 1989 fins a l'actualitat.
Per fer una cerca avançada per autor, editorial, títol, edat recomanada o temàtica,
utilitzeu l'aplicació personalitzada de la columna «Explora aquest blog»

El blog «La Saloquia» consta de dos apartats:

1) El que inclou les crítiques del 1989 al 2005, amb el contingut incorporat directament en el blog.
2) El que inclou les crítiques des del 2006 fins a l'actualitat amb el contingut dins el web de l'autor.
_____________________

17 de juliol del 2013

Des de dins la reixeta d'un burca


Deborah Ellis. El pa de la guerra. Traducció de Jordi Vidal. Col·lecció La Llum del Far. Edicions Baula. Barcelona, 2004. A partir 12 anys.

Deborah Ellis. El viatge de la Parvana. Traducció de Jordi Vidal. Col·lecció La Llum del Far. Edicions Baula. Barcelona, 2004. A partir 12 anys.


     La història de la Parvana, el personatge que l'escriptora canadenca, Deborah Ellis, fa servir en aquestes dues novel·les, com a testimoni de la guerra més recent de l'Afganistan, en l'etapa del poder dels talibans, recorda, per associació d'imatges, el personatge protagonista de la pel·lícula 'Osama', del cineasta afganès, Siddiq Barmak, que es va poder veure fa uns mesos aquí, després d'haver estat presentada a la Quinzena dels Realitzadors del Festival Internacional de Cannes l'any passat.
     El cas de moltes noies afganeses preadolescents convertides, en aparença, en nois, amb el cap rapat, amb vestit de germans seus, per poder sortir de casa sense el burca imposada a les dones, i per poder circular amb una relativa llibertat i fer d'element d'enllaç amb l'exterior i de supervivència de la família reclosa, s'ha convertit gairebé en el símbol de la crueltat de l'Afganistan modern, superat amb la feble represa actual.
        Les novel·les 'El pa de la guerra' i 'El viatge de la Parvana' se centren en una d'aquestes noies afganeses i reflecteixen, amb ull de càmera, però des de l'interior de la reixeta del burca, els perills, els riscos, les angoixes, els petits heroismes, les rancúnies, les petites venjances i les ganes de sobreviure en un infern, com ho va ser el de l'Afganistan bèl·lic per a la població corrent.
       Deborah Ellis, l'autora, vinculada a moviments pacifistes, va passar una llarga temporada parlant, en camps de refugiats afganesos al Pakistan i Rússia, amb dones i nenes que havien viscut i patit la maldat i la salvatgia dels talibans. Aquesta documentació oral i el fet d'haver conegut personalment la mare i la germana d'una d'aquestes nenes convertides en nois, sobretot a Kabul, li forneixen un material amarat de realisme, que emmotlla amb traça literària, però que no cedeix en cap moment a relatar els fets més cruels. La guerra és mort i esperança a la vegada. Aquests són els dos rails que segueix l'autora.
       La primera novel·la, 'El pa de la guerra', és més efectiva que la segona. Relata el temps del canvi de règim a Kabul i el pas de la llibertat a l'opressió talibana, marcada, doncs, pel canvi de noia a noi que la protagonista ha de fer. La seva lluita al carrer per alimentar la família, el pare empresonat, la presència de mutilacions i pedregades al camp d'esports i la resistència interna de la mare i una amiga seva, per la dignitat i l'educació, són elements que toquen de peus a la pols dels carrers enrunats de Kabul —abans una ciutat culta i amable—, o de la resta de poblacions de l'Afganistan.
En canvi, en la segona novel·la, 'El viatge de la Parvana', el recorregut de la fugida de la protagonista, en una mena de travessia del desert, que la portarà a trobar la mare i les germanes —l'element més endolcit de les dues novel·les—, té més el caràcter d'aventura, tot i que tampoc no cedeix gens a la brutalitat de la rereguarda i del rastre que deixa la guerra.
     'El pa de la guerra' i 'El viatge de la Parvana' són dues novel·les que s'afegeixen a la necessitat de la generació literària d'aquest tombant de segle de parlar de fets que han acabat amb la fal·làcia de la societat del benestar. No hi pot haver, moralment, benestar social per a ningú mentre una meitat del món contempla, a cops de píndola televisiva, com l'altra meitat és víctima del principal perill de la societat del segle XXI: els poders consentits, però disfressats de fam, misèria i guerres.
         [Suplement Cultura diari AVUI, 2 desembre 2004]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.