Gemma Pasqual i Escrivà. L'últim vaixell. Editorial Voramar
Alfaguara. Picanya, 2004. A partir 14 anys.
L'autora
Gemma Pasqual (Almoines, La Safor, 1967) s'ha caracteritzat en les seves novel·les
pel tractament realista, marcat per una forta sensibilitat per qüestions
socials i per un desig de justícia. Amb 'L'últim vaixell', corre el risc de
recular en el temps fins a la guerra civil, al País Valencià. I dic que corre
el risc perquè la proximitat històrica ha traït sovint els autors que ho han
intentat i el document els ha privat d'enriquir la ficció.
Aquí, afortunadament, no és així. La novel·la es mou entre
l'aventura personal dels protagonistes —la part més important i atractiva— i
les llambregades d'imprescindibles referències històriques que no són un llast
per a la lectura, com tampoc no ho són les citacions que introdueixen cada
capítol, principalment "perles" extretes de discursos de bans,
pronunciades per vencedors del bàndol franquista i addictes al règim, que donen
una visió de la imbecilitat dels vencedors i de com, si fem comparacions,
aquesta imbecilitat es repeteix cíclicament.
Els personatges de la novel·la creixen a manera que avança
la trama i les penúries personals no tenen el to d'aventura heroica en plena
guerra sinó de supervivència enmig d'una catàstrofe individual i col·lectiva.
És una de les novel·les sobre la guerra civil pensada per a lectors joves —un
tema tan reclamat aquí per a ells— que es poden posar al costat de novel·les
que ens han arribat traduïdes d'autors testimonis, sobretot, de la Segona
Guerra Mundial.
Gemma Pasqual, per generació, parla des de la documentació,
és clar, però no parteix d'una documentació llibresca sinó de veus en primera
persona, qui sap si protagonistes, com els seus personatges o, si més no,
testimonis de situacions com les que l'autora recrea.
Una troballa destacable és la que té lloc amb la parella
d'adolescents que, a partir d'un moment, conduiran la trama fins al final: per
circumstàncies de la por i la desconfiança de la postguerra més crua es
coneixen (Marcel, ell, i Lliber, ella) convençuts que els dos són homes,
situació que es manté fins al moment d'esclat que no decebrà cap lector.
Fixem-nos també que aquest joc fresc de ser o no ser,
present ja en autors clàssics, permet a l'autora respirar enmig d'una atmosfera
en blanc i negre, polsosa, de derrota, i també de resistència, d'esperança en
el fet que la reacció internacional, que no arribarà mai, aturi la dictadura.
La novel·la és vista des del bàndol dels perdedors. L'autora
s'identifica, a més, amb ells. O almenys s'hi identifica a través dels seus
personatges. No és, doncs, una novel·la que pretengui ensucrar els fets ni
estendre la mà. És la història dels seus protagonistes que, en certa manera,
representen veus anònimes que no han tingut l'oportunitat d'explicar-se. Cal
dir-ho perquè la memòria es recupera sempre des de l'òptica de qui la vol
recuperar. La fredor de l'objectivitat és per als historiadors. La visió
apassionada és per als escriptors de ficció.
Només el final es deixa endur més del compte per aquesta
ficció. La trobada, passats quaranta anys, en un punt de València, dels dos
protagonistes, fidels a una promesa d'adolescents, s'escapa d'allò que és
creïble. Tota la cruesa dels fets queda retocada per aquest the end de pel·lícula
que, malgrat tot, no goso retreure a l'autora perquè no m'estranyaria que ella
mateixa acabés confirmant-nos que, fins i tot aquest final és, com diuen al
cinema, basat en fets reals. El que compta, doncs, és el que s'explica i com
s'explica, l'estil literari i la seva eficàcia. I 'L'últim vaixell' se'n surt
per la banda del llistó alt.
[Suplement Cultura diari AVUI, 25 novembre 2004]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.