Aquest blog recull l'hemeroteca de les crítiques de literatura infantil i juvenil publicades
en diversos mitjans per Andreu Sotorra des del 1989 fins a l'actualitat.
Per fer una cerca avançada per autor, editorial, títol, edat recomanada o temàtica,
utilitzeu l'aplicació personalitzada de la columna «Explora aquest blog»

El blog «La Saloquia» consta de dos apartats:

1) El que inclou les crítiques del 1989 al 2005, amb el contingut incorporat directament en el blog.
2) El que inclou les crítiques des del 2006 fins a l'actualitat amb el contingut dins el web de l'autor.
_____________________

9 de juliol del 2013

La pirateria en clau gallega


Agustín Fernández Paz. L'escola dels pirates. Traducció: Equip Edebé. Il·lustracions de Lluís Filella. Col·lecció Tucà. Editorial Edebé. Barcelona, 2005. A partir 8 anys.

Manuel Rivas. El Bala Perduda. Traducció de Núria Prats. Il·lustracions de Miguelanxo Prado. Alfaguara - Grup Promotor. Barcelona, 2005. A partir 10 anys.

Brian Lee. Què hi ha dins d'un vaixell pirata? Creació de Nicholas Harris, Claire Aston i Emma Godfrey. Traducció de Josefina Caball. Editorial Molino-RBA-La Magrana. Barcelona, 2005. A partir 5 anys.


     Aquesta és una temporada en què els pirates han estat matèria de treball i de divertiment teatral per a molts grups de joves, gràcies al musical 'Mar i Cel', d'Àngel Guimerà, recuperat per la companyia Dagoll Dagom, primer al Teatre Nacional de Catalunya, i després, al Teatre Victòria. Com a preàmbul de la lectura del clàssic català per a lectors ja fets, apareixen ara dues novel·les i un àlbum il·lustrat que tenen també els pirates com a teló de fons.
      No hi ha dubte que els personatges del gremi de la pirateria formen una mena de família nombrosa que permet la repetició literària d'una sèrie de clons que acaben creant un gènere: el grumet, el capità, el lloro, el pirata de l'ull guerxo, el de la pota de fusta, el malcarat, el bon jan, el cuiner, el manetes i els de bodega, de coberta i els encarregats d'hissar i plegar les veles.
      A jutjar per la coincidència de les dues novel·les aparegudes, sembla que es pot afirmar que els autors gallecs tenen una feblesa per la literatura de pirates. Tant Agustín Fernández Paz com Manuel Rivas la tracten, cadascú des de la seva òptica, però tocant-se en segons quins extrems de les trames, cosa que confirma l'evidència del gènere, malgrat que els arguments siguin ben diferents.
     Agustín Fernández Paz va guanyar el premi Edebé amb la novel·la 'L'escola dels pirates' ('A escola dos piratas'). L'humor hi és present. Per tant fa una mirada distanciada de les típiques batalles i utilitza la pirateria com un recurs per donar vida a una història de caire fantàstic que té com a súmmum la navegació en alta mar de tota una escola, amb les criatures i els mestres dins, arrossegats, sense saber com, després d'una intensa pluja.
      L'autor juga amb la imaginació i la iniciativa creativa oposada a l'avorriment i la rutina. I com feia Imma Monsó en la seva primera novel·la per a infants, 'L'escola Estrambota', es qüestiona també el sistema educatiu i provoca situacions descarades, irrespectuoses, esperpèntiques i propícies a reflexionar sobre qui té raó a l'hora de voler prendre una decisió o una altra.
      La novel·la d'Agustín Fernández Paz es tanca amb una ressenya biogràfica dels personatges més importants, un afegit que pot sorprendre el lector perquè en realitat cadascun d'ells ja hauria d'haver estat prou definit en la trama, però que sembla que vulgui ser un suggeriment del mateix autor que veu la seva novel·la amb elements interns teatrals, prèvia, és clar, una bona adaptació.
       Manuel Rivas s'embarca més a fons en la pirateria partint des de la realitat contemporània de la mà d'una jove periodista que porta el diari heretat del seu pare. 'El Bala Perduda' ('Bala Perdida'), de Rivas, és més aventurera i no tan fantàstica com 'L'escola dels pirates', de Fernández Paz. El misteri i la intriga, i també la investigació —el paradís perdut del periodisme— en són els eixos principals. Un pirata perdut per les aigües de l'Atlàntic portarà la periodista, especialista en cròniques d'animals i jardineria, fins a la descoberta d'un passat que relaciona els pirates de la novel·la amb un descarregament a les costes d'Atlan —el nom literari que utilitza l'autor— d'un vaixell d'or nazi.
         Posats a completar aquest catàleg de pirateria, l'àlbum per als més petits sobre les interioritats d'un vaixell pirata, il·lustrat per Brian Lee, amb làmines retallades i troquelades, vol ser un material de vocabulari bàsic sobre cada part del vaixell i els elements, animals o persones més destacables. La pirateria té, pel que es veu, el cor robat des de la primera infància i, com els fabricants de llepolies, els editors ja saben que el vici no s'abandona mai.
        [Suplement Cultura diari AVUI, 16 juny 2005]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.