Aquest blog recull l'hemeroteca de les crítiques de literatura infantil i juvenil publicades
en diversos mitjans per Andreu Sotorra des del 1989 fins a l'actualitat.
Per fer una cerca avançada per autor, editorial, títol, edat recomanada o temàtica,
utilitzeu l'aplicació personalitzada de la columna «Explora aquest blog»

El blog «La Saloquia» consta de dos apartats:

1) El que inclou les crítiques del 1989 al 2005, amb el contingut incorporat directament en el blog.
2) El que inclou les crítiques des del 2006 fins a l'actualitat amb el contingut dins el web de l'autor.
_____________________

17 de juliol del 2013

Esclaus de conveniència


Dolors Garcia i Cornellà. L'esclau del Mercadal. Col·lecció Esguard. Edicions Bromera. Alzira, 2003. A partir 14 anys.

Dolors Garcia i Cornellà. Contes d'estar per casa. Il·lustracions de Bernadette Cuxart. Col·lecció Sopa de Llibres. Editorial Barcanova. Barcelona, 2004. A partir 8 anys.


     Amb aquest dos llibres, Dolors Garcia i Cornellà (Girona, 1956) va obtenir l'any passat els premis Bancaixa de Narrativa Juvenil ('L'esclau...') i Barcanova de Narrativa infantil ('Contes...'). Dos gèneres diferents, la novel·la i el conte, que l'autora ha tractat en altres ocasions i, com en aquest cas, amb prou fortuna.
      El recull de contes s'insereix en el registre de la tradició oral. Una tradició oral, però, singular perquè les històries són contades per cases antigues i recollides pel narrador. Potser sí que allò que diuen que les parets escolten és més cert del que sembla, a jutjar pel que aquí expliquen.
     Cases i parets de Geòrgia, de Finlàndia o d'Algèria, a més de catalanes, són les que narren les seves experiències, centrades en testimonis del seu silenci. Un recurs, el de la diversitat geogràfica, que l'autora ja ha experimentat en altres reculls i que li serveix per bastir arguments l'interès dels quals rau en allò que conten al marge de l'indret on ocorren.
       Pel que fa a la novel·la 'L'esclau del Mercadal', la trama se situa a la Girona del 1300, cap a finals del segle XIV, temps del rei Pere III el Cerimoniós, i és una de les novel·les de l'autora en la qual l'autora ha abocat el coneixement de la terra que li és més pròxima.
       Al voltant del tema de l'esclavitud que viu el protagonista, hi ha una recerca històrica i geogràfica, també toponímica sobre la Girona antiga, a més de social de l'època, que ha exigit una documentació prèvia sobre els costums jueus, els hàbits de les classes altes i la fatalitat d'esclaus com Suliman, l'heroi del relat, que denuncien també la ignorància històrica de conveniència a la qual ens hem avesat i que no amaga que, a Girona, com a altres ciutats del Mediterrani, l'existència d'esclaus podia ser d'un u o dos per cent sobre la població de l'època.
       La combinació de la situació personal de 'L'esclau del Mercadal' i el relat històric no és inconvenient perquè l'autora calculi bé cadascun dels plats de la balança sense que un pesi més que l'altre. L'amistat que es crea entre tres joves, i també l'odi i la violència que es genera al seu voltant, posa de manifest els lligams que tots tenen imposats per les creences religioses o per les classes socials.
       El jove heroi és molt heroi. L'intolerant és molt intolerant. La noia rebel és molt rebel. Cadascun dels personatges més importants de 'L'esclau del Mercadal' no cedeix al seu perfil. L'autora marca amb un to èpic el relat, l'única manera que hi ha de fer ficció històrica, seguint, sense descarrilar, per una banda el rail de la realitat i per l'altra el rail de la imaginació.
        [Suplement Cultura diari AVUI, 4 novembre 2004]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.