Maria-Mercè Marçal. La màgia de
les paraules. Tria de Joana Bel. Il·lustracions de Mabel Piérola. Col·lecció
Ala Delta. Edicions Baula. Barcelona, 2004. A partir 9 anys.
Pere Martí i Bertran. La tortuga
d'en Hans. Il·lustracions de Carmen Queralt. Col·lecció Sopa de Llibres.
Editorial Barcanova. Barcelona, 2004. A partir 6 anys. Dos ratolins de bosc. Il·lustracions
de Mercè Arànega. Col·lecció Ala Delta. Edicions Baula. Barcelona, 2004. A
partir 5 anys.
M. José Orobitg i Della.
Esqueixada de versos. Il·lustracions de Christian Inaraja. Col·lecció Els
Flautats. Publicacions Abadia Montserrat. Barcelona, 2004. A partir 9 anys.
La barreja de gèneres en aquest article,
prosa i poesia, hauria de servir per intuir d'entrada una tria que no destria,
valgui la rima. Perquè en conjunt, els quatre llibres, agafant el títol d'un
d'ells, es basen en la màgia de les paraules. Com que la definició del títol és
tan senzilla com encertada, justifiquem ara la barreja pel fet que les quatre
propostes s'allunyen dels estàndards temàtics d'avui en dia i enforteixen la
seva raó de ser a través de les paraules i de la màgia que aquestes destil·len.
Joana Bel ha seleccionat, de
l'àmpli llegat poètic de Maria-Mercè Marçal (Ivars d'Urgell, 1952 - Barcelona,
1998) vint-i-una petites peces de: 'Cau de llunes', 'Bruixa de dol', 'Sal
oberta' i 'La germana, l'estrangera'. Són peces que porten als orígens de la poesia
de MMM i que, tant si són imatges de la seva infància com si no, tenen el do de
connectar amb primers lectors àvids de trobar. entre paraules, espurnes
d'imaginació que els faci arriscar una mica més enllà de la imaginació en
conserva que s'han trobat plantificada a la pantalleta de l'audiovisual que els
ha vist néixer.
I, si no, proveu de proposar a un
infant que intenti d'explicar-vos aquest enigma: "Emmarco amb quatre
fustes / un pam de cel i el penjo a la paret". O aquest altre: "Tinc
els ulls de fusta. / De tant en tant, un cuc hi plora". La prova té un
suport que enriqueix el conjunt i que han interpretat els dibuixos de Mabel Piérola.
Per uns moments, voldries que les làmines fossin en color.
El recull de Joana Bel, amb voluntat
didàctica en el prefaci, té l'avantatge que fuig de l'acompanyament ideològic,
personalista, manipulat i mal utilitzat tan sovint, que s'ha fet de l'obra de
MMM. És, doncs, un recull tan net i clar com el que devia sortir des del primer
moment de la veu interior de l'autora. Per això, sense proposar-s'ho, és ara un
recull per a tots els públics i, és clar, per als més petits també.
Un altre recull poètic és el de M.
José Orobitg i Della. En aquest cas, l'autora divideix el seu recull en poemes
d'animals, de lletres, d'afectes, de l'univers i un plat de postres. Un recull
que no només detecta un interès per jugar amb les paraules sinó que, en algun
cas, busca un rerefons gairebé de mots encreuats, com en el poema 'Alfabet
mariner', on cada vers destaca, en negreta, una de les lletres de l'abecedari.
I els dos llibres de prosa de Pere
Martí i Bertran s'acosten, per la seva estructura i brevetat, a la prosa
poètica. L'autor continua en la línia de fer petites històries per a primers
lectors amb animals de protagonistes. I aquests dos, 'La tortuga d'en Hans' i
'Dos ratolins de bosc', si bé no són els primers, tampoc no seran els últims,
pel que sembla. Els dos contes breus, il·lustrats, aquests sí, en colors, tenen
la característica del rerefons ecològic, de l'amistat, de la descoberta d'un
món diferent. Més ecològic el de la tortuga Hans, i més iniciàtic el dels dos
ratolins. Contes amb moralitat subtil, com mana la faula.
I els dos se serveixen de paraules
que porten també com a suport la màgia, més pel que insinuen que no pas pel que
diuen. Tot i ser dos llibres en edició rústica, les característiques de les il·lustracions
els converteixen en dos petits àlbums de butxaca que permeten una segona lectura
a través de cadascuna de les làmines.
[Suplement Cultura diari AVUI, 31 març 2005]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.