Robert J. Harris. Leonardo i la
màquina de la mort. Traducció de Lluís Delgado. Il·lustració coberta de Larry
Rostant. Col·lecció Narrativa. Editorial Empúries. Barcelona, 2005. A partir 14
anys.
Per als qui no els agrada que s'especuli amb la història, i
molt menys amb els mites de l'art, i que se'n contin episodis èpics, aquesta
novel·la els pot posar els pèls lectors de punta. Però per als amants de la
ficció basada en la història, aquella que acaba convertint segons quins
personatges cèlebres en herois que han canviat el rumb del món, Leonardo i la màquina de la mort és una
oportunitat per entrar en un període que, més de cinc cents anys després, és
una incògnita: l'adolescència de Leonardo da Vinci.
Robert J.
Harris, escocès, i autor amb de novel·les per a joves, ha respectat l'època i
l'entorn de Leonardo da Vinci (1452-1519) a la Florència del Renaixement. Molt abans que Leonardo dissenyés el
futur de l'aviació o que intrigués la humanitat amb el quadre de Mona Lisa, el jove geni sembla que va
viure uns deu anys al taller d'Andrea del Verrocchio, en el moment que
Florència pateix la conspiració contra els Medici, i a l'abast de Lorenzo de
Medici, que va ser mecenes de
Botticelli i Miquel Àngel.
Un Leonardo de catorze anys es converteix en el típic heroi
de novel·la d'aventures, que fa ús de l'enginy, més que de la força, i que pren
partit al costat del bàndol de l'honestedat i del compromís personal, més que
al costat de l'ambició i els interessos creats. I que aconsegueix el seu
objectiu, mogut per l'impuls de la passió, sense recórrer a pocions màgiques i
arts de bruixeria. No hi falten moments d'intriga i suspens i batalletes, que
semblen perdudes d'entrada, però que tenen la victòria garantida per a l'heroi,
que és per a qui es fa la festa, millor dir, la novel·la.
Un heroi com Leonardo si, a més, es mou, al costat d'una
mossa mig salvatge —una jove esclava que al final ell mateix alliberarà gràcies
a la recompensa que rep per la seva valentia a favor dels Medici—, té tots els
trumfos per mantenir una lectura palpitant que no només respira l'alè de les novel·les
fulletonesques del dinou sinó que, a mig segle vista, proveeix el lector
—sobretot el lector jove— dels elements bàsics per entendre què era Florència
molt abans que els vols de baix cost —homenatge pòstum a Leonardo— i els
viatges d'anada i tornada dels grups de fi de curs d'institut la convertissin
en un parc temàtic.
[Suplement Cultura diari AVUI, 26 octubre 2011]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.